enstundsomdenna.blogg.se

Stunder av eftertanke, kaos, betraktelser, funderingar, ro och tankar.

Brev till Nobelkommitén

Publicerad 2013-10-16 11:06:08 i Allmänt,

Öppet brev till medicinska forskare runt om i världen i allmänhet och till Karolinska Institutets Nobelkommité i synnerhet

Angående: Hur d-droppar som ges i tidig ålder påverkar människors hälsa genom livet.

Jag är en kvinna som erbjudits d-droppar kostnadsfritt till totalt tre barn. Jag vill göra er uppmärksamma på att framtida forskning kan komma att ge missvisande resultat. Att ge dessa droppar är ett moment som ständigt kommer i skymundan i mitt hem. Det hjälper inte att jag låter dropparna stå på en synlig plats. Nu vill jag meddela er detta om utifall det kan komma att bli så att någon upptäckt kring d-droppar kan komma ifråga när det gäller framtida Nobelpris.

Här kommer fakta om hur detta (miss)skötts i vårt hem:

Barn 1: En pojke född våren 2008. På denna tid  gavs ad-droppar och eftersom han var vårt första barn så har han nog lapat i sig en hel del droppar (åtminstone ett par gånger i veckan och då gav jag ofta dubbel dos för att kompensera). Detta barn vistades två vintermånader på Hawaii när han var under 1 år. Enligt BVC behövde vi då inte ge dropparna. Solen ansågs ge det d-vitaminbehov som fanns. Det var en lättnad för mig att slippa ha dåligt samvete men jag känner mig inte helt säker på om det var en korrekt bedömning av BVC. Här kan man också ta i beaktning att a-vitaminen sedan togs bort då det rentav ansågs farligt med för mycket a-vitamin. Han kanske därför klarar sig fint.

Barn 2: En flicka född vintern 2010. Nu var det endast d-droppar som gällde. Jag gav henne nog då och då (kanske någon gång varannan vecka). Även detta barn fick oftast dubbla doser. De väldigt få gånger som d-droppar ges till hennes lillebror vill hon också ha så då ger jag henne det.

Barn 3: En pojke född hösten 2012. Nu skulle man plötsligt börja ge mycket tidigare. Var det efter en eller två veckor – det minns jag inte. Jag minns dock att jag var mycket noga i början. Sedan har det totalt spårat ur. Det har hänt att han fått droppar men det kan nog nästan räknas bort helt. Om jag skulle ge för att kompensera så skulle han få dricka upp hela flaskan. Varje gång jag kommer på det så sover han och då tänker jag att jag inte kan väcka honom för att ge dropparna.   

Jag vill också uppmärksamma er på att jag vid ett tillfälle det senaste året tagit hem en ny flaska från BVC då jag liksom kände på mig att den första borde vara slut. Så det går inte att på något sätt räkna med att åtgången på BVC stämmer överens med vad som verkligen ges i hemmet.

 

 

Bildbevis för att föräldrar kan fara med osanning på BVC.

För att komma tillrätta med problemet hemma så lovar jag att försöka skärpa mig. För att komma tillrätta med problemet att det kan bli missvisande forskning så föreslår jag fler svarsalternativ än ja eller nej när BVC-sköterskan frågar om barnet får d-droppar. BVC-sköterskan vill gärna sätta ja på frågan. Detta i kombination med att jag också skulle vilja säga ett tvärsäkert och högt JA är förödande för forskningen kring detta. Här kommer de alternativ jag förordar:

  • Ja självklart (Personen som säger detta kan samtidig se förvånad ut över frågan. Man kan se att föräldern tänker att jag älskar mitt barn så mycket så jag aldrig aldrig aldrig skulle hoppa över dropparna. Sedan ägnar de dagen åt att tänka på vad det egentligen finns för dåliga föräldrar i den här världen.)
  • Nej aldrig (Om svaret sägs högt och säkert kan man anta att dessa föräldrar hela tiden håller sig uppdaterade på forskning från alla jordens hörn. De kan ha läst forskning som visar på farligheter med d-droppar och därför gjort ett aktivt val att inte ge dessa. Dessa föräldrar inrättar sig inte i något led på Livsmedelsverkets order. I denna kategori föräldrar finns också de som valde att inte vaccinera sina barn mot svininfluensan.)
  • Nja jag är lite slarvig och det är vårt första barn (beräkna då dubbel dos två gånger per vecka).
  • Nja jag är lite slarvig och det är vårt andra barn (beräkna då dubbel dos varannan vecka).
  • Ehh nej eller nja... alltså... det är vårt tredje barn (beräkna total nonchalans från föräldern - högst dubbel dos var 10:ende vecka).

Med vänliga hälsningar en familj i Småland

genom

mamman i familjen

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2013-10-16 22:35:39

Hos oss har d dropparna gått åt för att hjälpa deppig mor ur vårdeppighet. Tänkte att det är bra för barnet oxå. Pappa mycket bättre på att komma ihåg dropparna.

Svar: Kanske ska ta lite själv också då!
Marie

Postat av: Sara

Publicerad 2013-10-16 23:00:01

Känner precis igen det. Det blir sämre och sämre. Upp till två år kan de bara glömma. När barnet är så gammalt har det inte fått droppar på flera månader ;)

Svar: Fast nu har jag varit duktig två dagar i rad så det kanske finns hopp. Kram
Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie Brander

Det lilla i livet kan samtidigt vara det största. Bloggen handlar om händelser och stunder som berör mig på olika sätt.

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela