enstundsomdenna.blogg.se

Stunder av eftertanke, kaos, betraktelser, funderingar, ro och tankar.

Underbara oktober och sköna maj

Publicerad 2013-10-13 21:14:00 i Allmänt, Från gegga till mys,

Just nu kan vi kura in oss, tända ljus, springa i lövhögar och göra sådana där fina tavlor när man tar ett lönnlöv och drar med en krita så det blir som ett målat löv. Man kan äta en god äppelpaj som svärmor bakat och man kan fortfarande plocka en och annan blomma i vår vackra trädgård och ställa på bordet. Allt detta har vi gjort och det har glatt både stora och små. Höstglöden letar sig ända in i hjärtat.

Man kan också titta tillbaka på maj månad och hitta blogginlägg som skrevs innan bloggen fanns och aldrig publicerades för att jag inte kunde bestämma namn på bloggen. Varva detta med några facebook-uppdateringar så får man en finfin bild av hur det var i sköna maj.

Lördagen den 18 maj
Uppvaktades på min 38-årsdag med sång, såpbubblor, picknick och ett plättjärn. Ja varje hem måste väl ha ett plättjärn, eller?

Måndagen den 20 maj
I morgon för 101 år sedan föddes min farmor Lillie. När våren står i blom minns jag henne alltid lite extra. I hennes trädgård och sinne var våren alltid välkommen. Ända till 2009 fick hon vara med oss och bodde ända in i det sista kvar i det vita huset i Lessebo. I det huset växte sex barn upp under hennes omsorg. Vi får minnas och hoppas på de generna.

Tisdagen den 21 maj
Hämtat stora barn. Bakat ost- och skinkbullar med tre hjälpredor i köket. Gjort ett försök att göra plättar. Brandlarm gick. Ingen åt plättar inte ens jag. Barn åt halv burk sylt var samt flera av bullarna som skulle frysas in. Sanerat kök med öppen dörr. Känner mig lite trött. Nu sover bebis. Andra två barn möblerar om på övervåningen med siktet inställt på att göra ett piratskepp i dubbelsängen. Jag andas lite och tar en kopp kaffe. Tänker på farmor och hennes sex barn igen. Om en pyttestund ska jag göra pannkakssmet. Nu blir det riktiga goda pannkakor och inga små plättar.
(Obs! Inlägg delvis redigerat från facebook för att ingen ska tro att jag inte kan räkna eller att jag överdriver).

Onsdagen den 22 maj
Besöker butik i staden för att byta plättjärn. Tackar min mamma för att hon, då hon hörde att jag fått ett plättjärn, kom med den geniala idén att jag kunde ta hennes och testa innan jag bröt förpackningen på min present. Köper istället en prickig strandväska och ett armband.

Lördagen den  26 maj
Släktträff för makens släkt. Trevligt hela dagen. Barnen leker med sysslingar i olika åldrar. Familj från Danmark med tonårsbarn sover i källaren. En faster sover på soffan. Natten blir kort. Kommer i säng runt 23. Somnar inte. Hör konstiga ljud nerifrån. Tror att det är fastern som får hjärtinfarkt. Skriker till maken att springa ner. Fastern snarkar på soffan. Dansk tonåring kräks i källaren.

Tisdagen den 28 maj
Finns det något mysigare än att somna när regnet smattrar mot tak och fönster? Ja det gör det! Att somna när regnet smattrar mot tak och fönster med en bebis bredvid sig. God natt vackra värld!

Onsdagen den  29 maj
En kvinna i en mindre stad i Småland uppges ha tappat tålamodet. Hon vet inte var hon tappat det men troligen någonstans runt hembygdsparken då hon upplever att hon inte ofta rör sig längre bort från hemmet än så. Hon kan inte helt säkert säga när hon tappade det men bekräftar att hon varit otrevlig och arg på sina barn. Hon och barnen var trötta och ensamma. I samma veva började hon få jätteont i halsen och i kroppen. Hon kände sig febrig. 

Medan maken befinner sig på en konferens i Italien (nämen se där ja i maj månad - livet är inte rättvist) har kvinnan fått hjälp av sitt sociala nätverk och av kyrkans folk. Kyrkans kvinnor förbarmade sig över kvinnan och barnen och erbjöd lämning i hemmet efter sommaravslutning på kyrkans barntimmar. Kvinnan grät en skvätt över att det finns så snälla människor. Det sociala nätverket har sedan tagit sig an hennes två äldsta barn under ett helt dygn så att kvinnan har möjlighet att kurera sig och för att skydda barnen då deras mamma uppges kunna förvandlas till en eldsprutande drake då tålamodet försvunnit. Det minsta barnets behov av mamman anses vara stort och detta barn stannar därför kvar i hemmet.

När halva dygnet passerat uppges kvinnan må bättre. Ingen kommer dock tacka henne för att hon inte kunde låta bli att köra några maskiner tvätt samt dammsuga och moppa köksgolvet. I och med att hon nu visat sig så frisk kommer inga ytterligare åtgärder att sättas in.  

Torsdagen den 30 maj
Medan pappa är i Italien på typ "jättejobbig konferens med vin och lite lyssna kanske lite tycka eller i alla fall humma" så åt vi middag på picknickfilt. Vad det blev? Färdigköpta kalla plättar! Ingen förberedelse, inget brandlarm och alldeles lagom med sylt.

Det var min start på den varmasta och skönaste och somrigaste sommaren - 2013! 

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2013-10-13 22:57:26

Tackar för läsningen. Vardagar man vill minnas och glömma. Det blev en twist på det när LuftHansa, direkt under inlägget, gjorde reklam för resor till Italien med texten "Hon: Från Sverige, Han: Från Italien, Till: Lyckan". Lycka var fel ord då, i maj.

Ser fram emot mer trevlig läsning. Ha de gott! :-)

Svar: Det var ju en fantastisk placering på den reklamen!Välkommen att kika in igen!
Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie Brander

Det lilla i livet kan samtidigt vara det största. Bloggen handlar om händelser och stunder som berör mig på olika sätt.

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela