enstundsomdenna.blogg.se

Stunder av eftertanke, kaos, betraktelser, funderingar, ro och tankar.

Julstunder

Publicerad 2014-01-23 21:49:58 i Allmänt,

En sammanfattning av den jul som kom och gick. Julstunder i min hjärna och i mitt hjärta.

Stund av stillhet
När jag som en liten hustomte smyger runt och släcker ner i huset. Stjärnor och ljusstakar, något litet värmeljus och lyktan på trappan. Hela familjen sover. Vårt hus omsluter alla som bomull. Lyckan bor i ett stilla ögonblick. Alla de små tittas till. De som inte är lättväckta stoppas om. Lättväckt minsting får ligga precis som han ligger. Rofyllt i varje säng. Rofyllt i mammas hjärta. En och annan legobit trampar jag på under färden. Tvättmaskin och diskmaskin har surrat färdigt. Stänger av men orkar inte tömma, ställa in eller hänga något nu.

Stund av oro och illamående
När jag mitt i natten, då illamåendet tär i min egen kropp, samlar ihop hela mig för att ta hand om ledset barn som nyss kräkts. När jag efter avdsuchsning av barnet, byte av lakan, täcke och kudde och intag av lite vatten sitter stilla i barnets säng och håller om och tröstar.

Stund av insikt
När jag plötsligt förstår poängen med att vi 2013 prioriterade tid (läs två helger) på att dra ut el i garaget. 

Titta så fint det blev!

Stund av mys 
När jag och de stora barnen hinner baka julgodis när ettåring sover långsovning. När barnen inte tröttnar utan ivrigt tar sig an uppgiften. När vi vandrar över till grannarna och lämnar lite godis.

Stund av trötthet
När jag, trots trötthet till bristningsgränsen, suttit en hel eftermiddag och kväll för att göra fotokalendrar med bilder på barnen. Efter två års uppehåll bestämde jag mig för att det skulle bli julklapp till mor- och farföräldrar igen. Tidsmarginalerna är inte så stora och för att göra kalendrarna prioriterade jag bort lite annat. Genomför därför jobbet fortfarande iklädd pyjamas.

Stund av gemenskap med en vän
När vi med en annan familj går på julmarknad i hembygdsparken och mamman i den andra familjen berättar att hon fortfarande har pyjamas på sig.

Stund att komma ihåg att inte återupprepa till nästa jul
När jag ger mig iväg på en julkortsrunda för att leverera de kort som "ändå ska inom 40-skyltarna". Bilden av detta i mitt inre har varit att det är så mysigt. Man kan lyssna på julmusik och njuta en stund för sig själv. Man kan mysa när man stannar till vid husen och ser hur julfint det är och lämna små hälsningar i brevlådorna.

OBS! OBS! OBS! Kom ihåg till jul 2014! Det kan komma att ösregna. Det kan komma att vara så tätt mellan husen så man inte hinner höra en enda hel jullåt. Det kan komma att ha härjat magsjuka hemma så man mest av allt behöver en stund i soffan och inte i en bil.

Stund då jag får vingar
När jag har rekord på unika besökare under en enda dag på min blogg några dagar före julafton (flyger, flyger, flyger…)

Stund av glädje
När det är dagen före julafton och fem av fem i familjen lagom till julaftons morgon kommer att ha passerat 48 timmar sedan sista kräkning och vi kan ha julen hemma hos oss som planerat.

Stund vid brasan
När vi dagen före julafton sitter vid brasan med endast 5-åringen vaken. Stunden blir fridfull och filosofisk.

Stund av fundersamhet
När jag på julaftons morgon byter blöja på ettåring och tänker att detta barn kanske kanske kanske inte är helt friskt ännu men det är ju SÅ svårt att veta… (känner mig fundersam till om han är frisk och till vilken information som behöver gå fram till de inbjudna).

Stund av mummel
När julaftonsgästerna kommer och jag får beröm för min inredning som består av pumpar med bakteriedödande medel utplacerade vid varje handfat och i köket (jag mumlar något om för säkerhets skull…)

Stund av återupprepning år från år
När vi under Kalle Anka börjar prata om ifall Bengt Feldreich lever eller inte.

Stund av mysterium
När vi börjar fundera på under vilken tid Karl Bertil Jonsson faktiskt utspelar sig. Mycket tyder på att det är före eller under kriget MEN de har ju TV.

Stund av "väl utfört arbete"
När barn öppnar stooooort paket och blir glad över julklappen. Då var det värt att släpa runt på detta jättepaket på Stockholms gator i tre timmar.

Stund av lättnad
När femåring som han själv säger ”har löst mysteriet med tomten” och insett vem som agerar tomte hemma hos oss och att det inte är tomten som fixar julklapparna (puh… det var skönt, känns som att man inte kan gå i skolan och tro på tomten).

Stund av harmoni
När jag nattar barn på julaftons kväll och vi läser nya julklappsböcker.

Stund av dåligt samvete
När gästerna på annandagen börjar höra av sig med små sms om att magsjuka nu härjar hos dem (skäms! skäms! skäms! på oss). Läser en mammablogg där det står att det finns en särskild plats i helvetet för människor som smittar andra med magsjuka.

Stund av kokong
När vi låter bli att plocka undan och släppa in någon på flera dagar. Julklappsspel och lego spelas och byggs på matsalsbordet. Hela familjen är ledig och det är fridfullt.

Stund av nytt år
När vi haft mycket trevligt och firat in det nya året med vänner på annan ort och kommit hem igen och alla är supertrötta. Efter pizza somnar vi huller om buller. 

Stund av ”svårt för att skilja på ditt och mitt”
När jag är godissugen och räknar på hur stor sannolikheten är för att barnen har koll på exakt hur många luckor de inte öppnat i sina chokladkalendrar.
Få se nu! Tomtarna var ju i lucka 24. De är lite större. Den stölden är för riskfylld!

Stund av behov att tala om att jag fortfarande är emot socker i vardagen
När jag bloggar om chokladkalendrar och inser att mina vänner kommer tro att jag ändrat mitt förhållningssätt till barn och socker för "nu har hon till och med köpt chokladkalendrar". Jajamen JAG köpte dem. Sju luckor får öppnas på lördagar och ingen annan dag. Då är det lätt att glömma bort att öppna då annat godis hägrar och då blir det mer över till mamma på en helt vanlig tisdag.

Stund av mörker en vardag i januari
När jag och barnen äntligen kommer ut en sväng. När vi är framme i stadsparken är det redan mörkt. Vi är ensamma där och mörkret omsluter oss. Lyckan är närvarande! Den blandas med vemodet av att detta är en av de sista föräldralediga dagarna.

Stund med känsla av att ingenting är omöjligt!
När jag efter 15 månaders föräldraledighet åker till jobbet!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-01-25 09:03:14

Härligt, avskalat, sannt!Önskar jag som du kunde uppskatta de små händelserna i den stressiga julen. Bättring för mig till nästa år!

Svar: Tack! Önskar dig lycka till med detta!
Marie Brander

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie Brander

Det lilla i livet kan samtidigt vara det största. Bloggen handlar om händelser och stunder som berör mig på olika sätt.

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela